فرهیختگان ایران

خوش آمدید

فرهیختگان ایران

خوش آمدید

کردها و اعراب زیر چتر ائتلاف روسیه

هان > غرب آسیا - همزمان با شدت گرفتن عملیات نظامی روسیه علیه مواضع داعش و دیگر گروه‌های مسلح در خاک سوریه، مذاکرات سیاسی از سوی روسیه با بازیگران بحران سوریه هم جریان دارد.   
جهان > غرب آسیا - همزمان با شدت گرفتن عملیات نظامی روسیه علیه مواضع داعش و دیگر گروه‌های مسلح در خاک سوریه، مذاکرات سیاسی از سوی روسیه با بازیگران بحران سوریه هم جریان دارد.

 

ازجمله مهم‌ترین این مذاکرات در روسیه میان ولادیمیر پوتین با 2مقام عربی از امارات و عربستان صورت گرفت. پوتین طی 2روز گذشته در مذاکرات جداگانه‌ای با محمد بن‌سلمان نایب ولیعهد و وزیردفاع عربستان و همچنین شیخ محمد بن‌زائد آل نهیان ولیعهد ابوظبی امارات، درباره سوریه با آنها گفت‌وگو کرده‌است.

همزمان با این مذاکرات، وزیرخارجه عربستان در سخنانی بر موضع ریاض درباره سوریه تأکید کرده و از برکناری بشار اسد سخن گفته‌است. با این حال به‌نظر می‌رسد کشورهای عربی با ورود به مذاکره با روسیه درباره سوریه، نقش مسکو در حل و فصل بحران سوریه را پذیرفته‌اند. پوتین دیروز بعد از مذاکره با این دو شاهزاده عربی در مصاحبه‌ای تلویزیونی به صراحت گفت، هدف مسکو از عملیات نظامی اخیر در سوریه، تثبیت دولت قانونی این کشور یعنی دولت بشار اسد است.

همزمان برخی منابع نزدیک به کردهای سوریه از مذاکره با روسیه درباره عملیات نظامی علیه داعش در خاک سوریه سخن گفته‌اند. این مذاکرات درحالی صورت می‌گیرد که پیش از این کردهای سوریه مورد حمایت تسلیحاتی و سیاسی آمریکا قرار داشتند و عملیات نظامی علیه داعش در مقاطعی چون جنگ کوبانی را با آمریکا هماهنگ می‌کردند. اکنون اما باتوجه به کمرنگ شدن نقش آمریکا در سوریه و شدت گرفتن جنگ ترکیه علیه کردها درعراق و سوریه، کردها به سمت ائتلاف با روسیه متمایل شده‌اند.

حملات روسیه به مواضع داعش و دیگر گروه‌های مسلح در سوریه دیروز هم ادامه یافت. وزارت دفاع روسیه با انتشار نقشه‌های ماهواره‌ای و تصاویر و فیلم، از حمله به بیش از 50موضع داعش و گروه جبهه نصرت در خاک سوریه طی 48ساعت گذشته خبر داد. این حملات امکان پیشروی زمینی ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در چند جبهه ازجمله لاذقیه، ادلب و حما را فراهم کرده‌است.

  • انگلیس هم به جنگ داعش می‌رود؟

انگلیس گزارش برخی رسانه‌های این کشور مبنی بر اجازه حمله به سمت هواپیماهای روسیه در سوریه را تکذیب کرد. طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های انگلیس خبر داده بودند که وزارت دفاع این کشور اجازه شلیک به سمت جنگنده‌های روسیه در سوریه را به هواپیماهای انگلیسی داده‌است. به‌دنبال شروع عملیات نظامی روسیه در سوریه، انگلیس هم اعلام کرده که مجوز این عملیات را از پارلمان می‌گیرد و دست به حملات هوایی علیه مواضع داعش در خاک سوریه خواهد زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.