فرهیختگان ایران

خوش آمدید

فرهیختگان ایران

خوش آمدید

سلمان چه پیامی برای تهران داشت؟

خبرگزاری شبستان: از حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه دست کم ۱۲ روز می گذرد. این تحول تا کنون چندین بازخورد در مجامع بین المللی داشته است به طوری که بسیاری اکنون مسکو را کلانتر اعراب می دانند.  

به گزارش خبرگزاری شبستان، روسیه اولین جنگ خارج از خانه اش را پس از فروپاشی شوروی در یوگوسلاوی و برای حمایت از اسلوبودان میلوشیوچ آغاز کرد در آن روزگار تنها تانک های روسی در خیابان های بلگراد چرخی زدند و ابتکار عمل در دولت کلینتون باقی ماند اما جنگ گرجستان در روز افتتاحیه المپیک پکن نشان داد مسکو روند تازه ای را در برخورد با مسائل پیرامونی اش در دستور کار قرار داده است و این مساله باردیگر در لیبی تکرار نشد و یک متهد دیگر مسکو جلوی دوربین ها کشته شد و همه چیز در سرزمین ژنرال قزافی از دست رفت.

وضعیت در مورد سوریه اما همانند گذشته دنبال نشد. مسکو پیام های تهران را در خصوص پس لرزه های سقوط اسد به دست ترکیه و عربستان دریافت کرد و کرملین بلاخره تصمیم گرفت بمباران هوایی در مناطقی تروریست خیز سوریه را آغاز کند. جوامع عربی در مقابل این اقدام کمی سکوت کردند و سپس عربستان سعودی عصبانیت اش را نسبت به آنچه در سوریه در حال وقوع است نشان داد. آمریکایی ها پا را پس کشدید و تنها به اظهار نظرهای سیاسی پرداختند اما ترکیه پا را فراتر گذاشت و اردوغانی که اینبار هم از داخل هم از بیرون تحت فشار است به یکباره متوجه شد تمام کاخ آرزوهای کودکانه اش در حال فرو ریختن است و به همین جهت زبان تهدید را به سوی کرملین گشود.

در این بین سعودی ها که درگیر افتضاح به بار آورده در منا و جنگ فرسایشی در یمن هستند به این فکر افتادند تا پیام های خود را نسبت به تحولات سوریه و دیگر پرونده های منطقه ای از کانال پوتین به گوش تهران برسانند.

اتاق عملیات بغداد برای سلمان و همراهانش به تونل وحشت شباهت دارد زیرا به یکباره تمامی سرمایه گذاری چهار ساله آنها بر هم ریخته و اکنون از این مساله واهمه دارند که با ماندن اسد بر مسند قدرت تمام اعتبار آنها و تروریست های که پروش داده اند از میان خواهد رفت.

لاوروف پس از ملاقات سوچی که به میزبانی پوتین صورت گرفت به خبرنگاران گفت هیات عربی و مسکو بر تاکید دارند که باید با تروریسم مقابله کنند.

سعودی ها همچنین در این ملاقات تاکید کردند حاضر هستند اطلاعات خود را در اختیار مسکو قرار دهند و وزیر خارجه این رژیم همچنین به کرملین گفته است طرفین باید بر روی همکاری های نظامی و اطلاعاتی خود کار کنند و سعودی ها با نابودی گروه های تروریستی موافق هستند.

ایران و عربستان در خصوص آینده بشار اسد اختلاف نظر دارند و در همین رابطه مسکو نظرات خود را برای ریاض به وضوع توضیح داده است و قرار است روسها از تمامی گروه های سیاسی صاحبت نظر برای مذاکرات سراسری دعوت کنند.

لاوروف در بخشی از سخنانش اعلام کرده است تمامی دولت های خارجی که بر تحولات سوریه تاثیر گذار هستند باید به زودی در گفتگوی فراگیر شرکت کنند.

به نظر می رسد سلمان پیام تهران و مسکو را در خصوص آینده اسد و سوریه درک کرده باشد و حالا به طور ضمنی خواهان گفتگو است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.