فرهیختگان ایران

خوش آمدید

فرهیختگان ایران

خوش آمدید

هواپیمایی 5 برابر سریع‌تر از کنکورد افسانه‌ای/از لندن تا نیویوک در نیم ساعت

12 سال از زمانی که کنکورد آخرین پرواز مافوق صوت خود را انجام داد می‌گذرد. حالا دانشمندان طرح مفهومی هواپیمایی را ارائه داده‌اند که 5 برابر سرعت این هواپیما می‌تواند پرواز کند.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هواپیمای مافوق صوت کنکورد قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا عدد ماخ ۲ پرواز کند. طرح مفهومی هواپیمایی که ارائه شده قادر است 10 برابر سرعت صوت یا عدد ماخ 10 مسیرهای هوایی را طی کند و تحولی مهم در حمل و نقل هوایی به حساب می‌آید. چارلز بمباردیر و ری ماتیسون،طراحان این هواپیما به نام Skreemr می‌تواند توسط یک ریل ویژه در واقع به آسمان شلیک شود تا بسیار سریع به سرعت بالا برسد.

شلیک راکت‌های اکسیژن مایع باعث می‌شود که این هواپیما خیلی سریع‌تر به ارتفاعات بالاتر و سرعت 4 ماخ برسد. به گفته طراحان موتورهای Scramjet پس از این اوج‌گیری می‌تواند سرعت هواپیما را به 10 برابر سرعت صورت یا 12 هزار و 349 کیلومتر در ساعت برساند. موتورهای scramjet در حال تحقیق و توسعه برای هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های نظامی هستند و احتمالا سالها طول خواهد کشید تا قابلیت استفاده از در پروازهای تجاری را داشته باشند. پیش‌بینی شده که این موتورها بتواند سرعت 15 برابر صوت را برای هواپیماها تامین کنند.

نام این موتورها از واژه (supersonic combustion ramjet) گرفته شده که به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتورها در سرعت‌های هایپر سونیک Hyper Sonic به کار می‌روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می‌باشد. این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول‌های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای ۴ ماخ وارد موتور می‌‌شود، مانند روشن کردن کبریت در گردباداست!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.