فرهیختگان ایران

خوش آمدید

فرهیختگان ایران

خوش آمدید

مراجعه 7 هزار نفر به بیمارستان بعد از باران مشکوک اهواز / بعد از 3 سال دلیل اصلی مشخص نیست

قاسم منصور آل‌کثیر در روزنامه اعتماد نوشت: بارانی که تنها سه میلیمتر بود منجر به روانه شدن 7 هزار نفر به بیمارستان در خوزستان شد؛ بارانی که از سوی ساکنان منطقه، اسیدی خوانده می‌شود و در سال‌های ٩٢ و ٩٣ نیز تکرار شده اما پس از سه سال علت آن هنوز مشخص نشده است.  قاسم منصور آل‌کثیر در روزنامه اعتماد نوشت: بارانی که تنها سه میلیمتر بود منجر به روانه شدن 7 هزار نفر به بیمارستان در خوزستان شد؛ بارانی که از سوی ساکنان منطقه، اسیدی خوانده می‌شود و در سال‌های ٩٢ و ٩٣ نیز تکرار شده اما پس از سه سال علت آن هنوز مشخص نشده است.

باران اسیدی، مساله‌ای که از سال ٩٢ پس از اولین بارش پاییزی در اهواز مطرح شد و تاکنون مسوولان بارش چنین بارانی را رد می‌کنند. موضوعی که همچنان دغدغه شهروندان اهوازی است، مشخص نبودن دلیل تنگی نفس‌های بعد از اولین بارش پاییزی است.

در دو روز اخیرا بارش باران در اهواز باعث شد بسیاری از شهروندان دچار تنگی نفس شوند. در ساعات اول سه هزار نفر مشکل تنگی نفس پیدا کردند و تا عصر جمعه آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان به بیش از هفت هزار نفر رسید. بارش «باران اسیدی» در پاییز ٩٢ و ٩٣ نیز به عنوان علت تنگی نفس مطرح شده بود اما بعد از مدتی رد شد. مدیرکل هواشناسی خوزستان وقوع باران اسیدی در روزهای اخیر را منتفی دانست.

به گزارش «اعتماد»، در سال ٩٢ حدود ٢٢ هزار نفر و در سال گذشته نیز حدود ١٦ هزار نفر به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و گزارش دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد عمده مراجعان سابقه بیماری تنفسی و آلرژی داشته‌اند.

مدیر کل محیط زیست خوزستان با بیان اینکه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تاکنون قطعی نشده است، توضیح داد: تنها چیزی که در گزارش‌های این سه سال قطعی شده این است که باران اسیدی نبوده است. ستاد بحران استان نیز اعلام کرد که در سال‌های گذشته ١٨ گزینه به عنوان علت‌های این عارضه مطرح شد که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفت.

چه اسیدی در هوای اهواز است؟

مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح داد: دو روز قبل از بارش‌ها از طریق معاونت غذا و داروی شهرستان اهواز ستاد بحران تشکیل شد، از طریق معاونت درمان نیز به سایر بیمارستان‌های استان اعلام آماده باش داده شد، دارو و ملزومات را نیز آماده کردیم و در عرض حداکثر سه ساعت بحران جمع شد.

میثم معزی افزود: انتظار نداشتیم چنین تعدادی مراجعه‌کننده داشته باشیم. بیشترین مراجعه‌کنندگان در اهواز و بیمارستان امام خمینی این شهر بود.

وی همچنین با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی شود چه چیزی در هوا است که باعث تنگی نفس‌های بعد از بارندگی می‌شود، افزود: چرا تاکنون این وضعیت کنترل نشده است؟ باید کارشناسان مربوطه وارد کار شوند. سه سال است که هیچ اقدام تاثیرگذاری از سوی مسوولان مربوطه انجام نشده است و ما فقط خود را برای درمان مردم آماده می‌کنیم اما علت همچنان مبهم است.

تنگی نفس بی‌اهمیت برای مسوولان

یک مقام آگاه از دانشگاه علوم پزشکی که نخواست نامش ذکر شود نیز ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت توضیح داد: ستادهای نظارتی باید به طور جدی‌تر وارد کار شوند. موضوعی را که طی این سه سال می‌بینم این است که مسوولان به شکل کاملا عادی به این موضوع نگاه می‌کنند و گویی اتفاق ساده‌ای است که رفع می‌شود.

وی افزود: مثلا واکنشی که امسال از برخی صاحب‌نظران دیدم این بود که مسوولان احساس می‌کنند تنگی نفس عادی است و همچون دو سال گذشته و پس از دو بارندگی به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

این مقام آگاه اظهار کرد: آمار مبتلایان به تنگی‌نفس و مراجعه آنها به بیمارستان‌ها برای ما هزینه سنگینی دارد. همچنین ایجاد فضای استرس در سطح استان از دیگر آسیب‌هایی است که باید آسیب‌شناسی و حل شود.

به گزارش «اعتماد»، تایید و رد بارش باران اسیدی در اهواز محل بحث بسیاری از کارشناسان استان خوزستان شده است و این باعث شده که علت اصلی تنگی‌نفس مردم در حاشیه نگه داشته شود.

به طوری که از سال ٩٢ تاکنون هیچ نهاد نظارتی تخصصی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته نشده است و علت اصلی تنگی‌نفس‌های مردم همچنان نامشخص است. مسوولان مربوطه در توضیح می‌گویند که مردم هنگام بارش‌های پاییزی در خانه‌ها بمانند، این تنها توصیه آنها است و گویا روش‌های سنتی همچنان بر روش‌های نوین غالب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.