فرهیختگان ایران

خوش آمدید

فرهیختگان ایران

خوش آمدید

بزرگترین راز موفقیت ۹ مدیر سرشناس

شبکه خبری پچ پچ: هر رهبر بزرگی در حیطه کاری اش ناگزیر به محک زدن توانایی های خود است. نحوه کنار آمدن با بالا و پایین کار، هیجانات و آشوب ها نشان می دهد هر رهبر بزرگ چند مرد حلاج است و آیا فرد توانمندی است یا فقط ادعای رهبری دارد.  

در مقاله ای تحت عنوان «نحوه مدیریت من» از معروف ترین و موفق ترین مدیران اجرایی، کارآفرینان و کارشناسان صنعتی خواسته شد رازهای رهبری خود و روش های مدیریتی موثر هم در شرایط خوب و هم شرایط بد را بازگو نمایند.

به گزارش شبکه خبری پچ پچ، حدود ۵۰ رهبر موفق تجارب خود را در اوضاع بسامان و نابسامان کاری خود بیان کرده اند.

در ادامه ۹ راهکار مدیریتی افراد فوق موفق برایتان گفته شده است:

vspace=5px

ریچارد برانسون: قاطعیت کلید اصلی است

موسس گروه Virgin چنین می نویسد: یکی از مهمترین مهارت هایی که رهبران مهم باید از آن برخوردار باشند، این است که بدانند کی باید قاطع بود و کِی یک قدم به عقب برداشته و قبل از اتخاذ مهمترین تصمیم، چشم اندازی واضح از این مسئله برای خود ترسیم کنند. در شرایط نابسامان، رو به رشد و یا بحران در عین فرصت کم، تصمیمات مهمی باید گرفته شود. در چنین شرایطی اغلب فرد وسوسه می شود فورا تصمیم بگیرد و هر چه بادا باد! اما یک رهبر موفق باید آرام، خونسرد، با اعتماد به نفس بوده، نسبت به تصمیمات خود مطمئن باشد و این حس را به گروه کاری و مشتریان نیز القا کند. شرایط باید در کنترل وی باشد.

برانسون معتقد است یک رهبر موفق هرگز عجله نکرده و برای رسیدن به نتیجه نهایی صبر می کند. وی قضاوت نهایی را به تعویق می اندازد تا تصویر تمام نمایی از موقعیت برای خود ترسیم کند. سپس، به آرامی نظاره گر شرایط می شود. بعد از مدنظر قرار دادن تمامی وجوه، مشورت با تمامی کارشناسان و تحلیل هر بعد از مسئله، با خود خلوت کرده و به تفکر می پردازد. پیاده روی، نشستن روی نیمکت و حتی تفکر می تواند کمک کننده باشد. تعویق و یا تعلل بیش از حد چندان شایسته نیست. همانقدر که تعلل خوب نیست، عجله نیز بد است. باید بین این دو مقوله تعادل برقرار کرد تا بتوان به درست ترین تصمیم ممکن رسید.

vspace=5px

ماری باررا: ایده های خوب، درجه بندی ندارند

باررا مدیر عامل شرکت جنرال موتورز معتقد است ایده های عالی هرگز از کنج دفتر کار مدیر به یکباره به دست نمی آیند. فرقی نمی کند در چه حیطه ای مشغول فعالیت هستید، ایده خوب می تواند از هر گوشه و کناری به ذهن انسان برسد- از خط تولید، نمایندگی های فروش و یا مرکز فنی-مهندسی.

با توجه به اینکه افراد در درون سازمان ها نقش های متفاوتی بر عهده دارند، چشم انداز متفاوتی نیز دارند، گاهی ممکن است برخی افراد دیدگاه ارزشمندی داشته باشند. باید تمامی اظهارنظرهای مربوط به اعضای سازمان را دریافت کرد، چرا که تنها در این صورت می توان مطمئن شد که این مسئله از تمامی جهات مورد بررسی قرار گرفته است.

vspace=5px

ماکس لوچین: وظیفه اصلی شما این است که بهترین کار را از گروه خود بخواهید

لوچین موسس پی پال و مدیر عامل فعلی موسسه Affirm، چنین می نویسد: اصول مدیریتی باید شامل موارد زیر باشد : یک سر و گردن بالاتر از دیگران باشید و کاری کنید مردم به بهترین نحو ممکن وظیفه خود را انجام دهند. یک مدیر ایده آل می تواند به نحو شایسته ای به بررسی نقاط منفی و مثبت، نقاط ضعف و شایستگی های آنها بپردازد و بیشتر بر روی نقاط برجسته آنها سرمایه گذاری کند. رمز موفقیت گروه فروش این است که شما در روزهای فراز و نشیب شانه به شانه آنها حرکت کنید.

به گفته لوچین، رهبران موفق ، گروه خود را به پیش رانده، آنها را تشویق می کنند و در روزهای موفقیت و شکست مراقب آنها هستند.

vspace=5px

سالی کراوچک: باید اعتماد گروه خود را جلب کنید

مدیر عامل شرکت Ellevate Network و وال استریت نیویورک، در امور تجارتی خود با مشکلاتی چند روبرو شد. بعد از اینکه وی به سمت مدیریت پژوهش در برنشتاین منصوب شد، مشاور اول کراوچک از کار بر کنار شد.

برنشتاین شرکت چندان بزرگی برای شروع کار نبود، به همین دلیل کوچکترین ضرری که رخ می داد، به خوبی ملموس بود. در این راستا وی پنج روش پیشنهاد کرد : فهمیدن اینکه بهانه گرفتن، به احتمال ۱۰۰ درصد یک استراتژی منتهی به شکست است، شناسایی مسیری خارج از مسائل شرکت، تبادل استراتژی های جدید و تبادل حس اعتماد به صورت مداوم، به روزرسانی منظم گروه کاری و هدایت آنها به سمت پیشرفت و همواره در دسترس تحلیل گران بودن.

کراوچک می نویسد: نمی توان یک روزه اعتماد گروه را جلب کرد، معمولا در طی دوران سخت و پر مشقت افراد می توانند از آزمون اعتماد سربلند بیرون بیایند. اما، به مرور، یاد گرفتیم تنها بر روی مهمترین مسائل تمرکز کنیم و از هر چیز غیر مهم دیگر چشم پوشی کنیم. بدین ترتیب قوی تر و محکم تر از قبل به صحنه تجارت برگشتیم.

کاریج نیومارک: چراغ را خاموش کن، وقتی میدانی به چیزی که می بینی دست نخواهی یافت

ریاست؟ من دقیقا نمی دانم ریاست به چه معناست. وی در سال ۲۰۰۰، خسته از کار مدیریتی، برای بهتر شدن اوضاع، مدیر عامل جدیدی استخدام کرد. وی می گوید:

من واقعا از کارهای مدیریتی سررشته ای نداشتم. من قبلا فکر می کردم آدم متوسطی هستم و Craigslist به فرد بهتری نیاز دارد.

پشنهاد وی این است : باهوش ترین فرد ممکن را استخدام کن و همه کارها را به وی محول کن.

وی اضافه می کند: به خوبی به خاطر دارم که تعدادی از کارمندان عادی در حیطه های واقعا سخت با من همفکری می کردند، چرا که من در مورد مسائل حیاتی چندان آدم قاطعی نیستم.

از آنجایی که تعلل و اتلاف زمان تبدیل به یک معضل شده بود، کاملا خودم را از حیطه مدیریتی جدا کردم.

کلیر دیاز: یک تکیه گاه محکم برای خود دست و پا کنید!

کلیر دیاز که از اولین روزهای تاسیس توییتر این شرکت را همراهی کرده است، اطلاعات مفیدی در مورد طوفان های اول کار دارد.

دیاز مدیر امور اجتماعی شرکت توییتر، راز موفقیت خود را چنین بیان می کند: برای موفقیت در بحبوحه تغییرات نهادی, تنها به یک مشاور یا رایزن اکتفا نکنید، با سه مشاور مشورت کنید. بهترین کاری که می توانید در شرایط نامطمئن انجام دهید این است که یک همکار حرفه ای و یا رایزن خبره و کارکشته در اختیار داشته باشید. اما با توجه به لزوم بهره مندی از دیدگاههای مختلف، یک مشاور کافی به نظر نمی رسد. ممکن است اعضای جدیدی به گروه منتقل شوند، اعضای قبلی منتقل شوند و یا حتی اخراج شوند- به همین دلیل شما باید کاملا آماده باشید.

در همین راستا می توانید از همراهی یک دوست رازدار نیز بهره مند شوید- دوستی که بتوان با وی در مورد دغدغه ها و مشکلات حرف زد. یک دوست خوب است، اما سه دوست عالیست. در نهایت اینکه برای همیشه عاقل باشید و روابط دوستانه با اطرافیان را توسعه دهید.

ماینارد وب: رهبری قوی و قاطع، نه با تهدید و ارعاب!

ماینادر وب، رئیس هیئت مدیره شرکت یاهو و مدیر ارشد شرکت eBay، هم در شرایط خوب و هم در شرایط بد موفق به هدایت و مدیریت شرکت شده است. در شرایط بسامان، وی بیشتر گروه را به سمت یافتن بهترین راه حل ممکن تشویق کرده است. اما به محض بروز بحران، روند مدیریتی خود را به کل تغییر داده است. وی به درایت فهمیده است که می توان بدون ایجاد کوچکترین ترس و تهدیدی در گروه، روند مدیریتی را محکم تر و قاطع تر نمود. استراتژی وی برای مدیریت و رهبری گروه در شرایط نابسامان، چندان متفاوت از دیگران نبوده است. در شرایط نابسامان، اولویت وی ارتباط پایدار، اهداف صریح و بازخورد منظم در مورد عملکرد است. وی تمام تلاش خود را برای صبوری و از دست ندادن عنان خود به کار گرفته است. همچنین همواره سعی می کند مسئله را از زاویه دید کارکنان بنگرد.

کری شواب-پومرانتز: به شما ارتباطی ندارد!

چارلز شواب، معاون ارشد و رئیس موسسه Charles Schwab چنین می نویسد : اینکه رهبر خوبی باشید، به شما ارتباطی ندارد، در واقع رهبریِ خوب معادل با کمک به دیگران برای انجام بهتر امور است.

این امر اگرچه یک کلیشه است اما منطقی می باشد : شما درست به خوبیِ تیم خود هستید. اینکه رهبر خوبی باشید، به این معنی نیست که شما باید نفر اول و یا بهترین نفر باشید. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، جرات کشف شایستگی های دیگران و کمک به بهبود مهارت های آنها و ارائه فرصت های عالی در این رابطه می باشد.

این یعنی اینکه خویشتنِ خویش را فراموش کنید. شما نباید به دنبال افرادی باشید که درست شبیه شما هستند. شما باید دنبال افرادی باشید که در برخی از حیطه ها بهتر از شما هستند. وی در این زمینه لینکون، رئیس جمهور وقت آمریکا را الگوی خود قرار داده است. به گفته لینکون، قرار گرفتن در میان افراد شایسته، عاملی کلیدی برای رسیدن به اهداف است.

شان آچیسون : تردید و بلاتکلیفی همیشه بهتر از خبر های بد است

مدیر عامل شرکت خلاق POSSIBLE، معتقد است گاهی مردم دوست ندارند چیزی را که می بینند دوست داشته باشند. گاهی تردید و بلاتکلیفی به مراتب بهتر از خبرهای بد است. وقتی شرکت در مسیر خود با یک مشکل روبرو می شود، بهترین کار این است که حقیقت به هر شکل ممکن بیان شود. شما موظفید کارمندان خود را از هر آنچه که ممکن است در پیش روی آنها قرار داشته باشد، مطلع کنید. شما نباید با تعلیق و یا اخراج یک کارمند سعی کنید به وی بفهمانید که اوضاع چندان روبراه نیست. این حرکت چندان جالب نیست. صداقت حتی اگر نتیجه منفی در پی داشته باشد، همواره مهمترین اصل در زندگی است. علاوه بر این، جز این چه انتخاب هایی می توان انجام داد.

منبع : businessinsider.c

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.